OBS!

Observera att bloggen inte är kopplad till, eller officiell för, SVT. Åsikter och tankar är mina egna och privata.

tisdag 22 mars 2011

Recension: Rec 2

Det var länge sen jag såg, och recenserade, [Rec]. Länge, länge, har jag också haft [Rec 2] liggande hemma och väntat, och väntat, och väntat. Och, som den zombiefilm den är skakade den plötsligt till liv och attackerade mig skoningslöst.

Eller, zombiefilm, förresten? Njä, kanske inte. Det beror på hur man ser det. Mer om det senare.

[Rec 2] tar vid, faktiskt, några minuter före den första filmen slutar. Den är med andra ord en direkt fortsättning på ettan och delar av filmen utspelar sig samtidigt som händelserna i den, fast från en annan synvinkel.

Den är lika genialt filmad och spelad och bjuder på en hel del nya överraskningar. Det var det jag menade med "mer om det senare". Här serveras vi nämligen så småningom en ny vinkel på vad som orsakar zombiefieringen av folk. En vinkel som säkerligen får vissa att sucka men för mig var det fiffigt, "kul" och smått genialt.

Jag vill inte säga mer än såhär faktiskt, annat än att jag blev glatt överraskad, jag hade inte förväntat mig att en uppföljare kunde vara såhär bra - minst i klass med den första filmen. Den brister kanske något i logiken mot slutet men det är å andra sidan inte för logiken man ser en sån här film, eller hur?

Ännu roligare är att det på Imdb finns uppgifter om en ytterligare film i serien - Rec Apocalypse. Vad den kommer handla om antyder ju titeln rätt ordentligt. Slutet av [Rec 2] också, för den delen.


Edit: Jag är dåligt informerad. Det finns planer på TVÅ ytterligare Rec-filmer. Facebook-sidor finns dock redan. En för Rec 3 och en som jag tror är "officiell" för Rec Apocalypse. 

Inga kommentarer: