OBS!

Observera att bloggen inte är kopplad till, eller officiell för, SVT. Åsikter och tankar är mina egna och privata.

tisdag 6 oktober 2009

Varför gör du det du gör?

Det kan mycket väl vara den vanligaste frågan som någon som jobbar med, och syns i, TV får.

Det korta svaret är såklart: Bekräftelse. Behovet av att synas, att få höra att man finns och duger och gör någonting bra.

I det längre svaret bakas också in en aspekt till, i alla fall vad gäller mig. Jag gör nämligen det jag gör av den enkla orsaken att det är något (det enda?) som jag anser mig vara någorlunda bra på.
Nä, fan heller, var inte så fånigt svenskt ödmjuk här Henrik. Jag anser mig faktiskt vara rätt så riktigt djävla bra på det. So sue me.

Men om vi nu går tillbaka till det här med bekräftelse så återfinns det i alla, ska vi säga, mediesynliga yrken. Skådisar, sångare, musiker, bloggare, alla vill vi att folk ska se oss, tycka om oss och att vi gör någonting bra. Fråga vilken bloggare som helst, jag själv inkluderad, och du får veta hur pirrigt skojsilojsigt man tycker varje gång man lyckats få en till som följer ens blogg eller bara lämnar en uppskattande kommentar.

Eller, som i mitt fall, när någon faktiskt har hört det jag har sagt - istället för att gnälla över min skjorta/tröja, frisyr/avsaknad av frisyr eller viktuppgång/nedgång. Med det sagt ska också sägas att män är bra mycket mer förskonade från gnäll än vad våra kvinnliga kollegor är (det kan jag berätta några otäcka historier om).

Men frågan kan vändas också - varför gör du det DU gör? Det kan till och med vara nyttigt att ställa sig den frågan ibland. När jag gjorde det nyligen fann jag ännu fler anledningar till varför jag fortfarande, efter mer än tio år, håller på med ett yrke som befinner sig någonstans under marken på den mediala karriärsstegen. (För, let's face it, att vara hallåa är ett slags icke-yrke men det tar jag i något annat inlägg).

Så...bekräftelse, att jag är bra på det och...fritid. Ty, ju effektivare man blir på det man är bra på - desto mer tid blir det till annat och det är fan inte fel.

För att sätta det i ett sammanhang. Jag är på intet sätt rik. Jag kör en Volvo V70 med gasdrift. Men jag har en kompis som är VD för ett större börsföretag och som nyligen köpte sig en Porsche Boxter för sisådär 400 lakan utan att ta lån. När vi träffas är det han som är avundsjuk på mig - eftersom han jobbar arslet av sig, reser ena dagen till Kina och den andra till Tjottahejti, medan jag är...ledig, ledig, ledig och ledig.

Så...varför gör du det du gör? Fråga dig själv det någon gång. Är du nöjd med svaret? Bra.

Är du inte det? Tja...

1 kommentar:

Bitte sa...

Jag gör det jag gör (eller inte gör?) för att jag kan det. Och jag trivs jättebra med det! Men om ett halvår vill jag kanske göra nåt annat.