OBS!

Observera att bloggen inte är kopplad till, eller officiell för, SVT. Åsikter och tankar är mina egna och privata.

torsdag 21 maj 2009

Akutprogrampresentatörshologrammet

Här kommer då "fortsättningen" på den här Star Trek-påan och ytterligare en pusselbit till att jag fick den här utmärkelsen.

Såhär i efterhand förstår jag att folk kanske blandat ihop påorna, vilket är fullständigt förståeligt, det är ju ändå rätt länge sen.

Nåväl, historien bakom (som inte är lika lång som den förra):

Voyager skulle börja igen med sin nästa säsong och - surprise! - jag skulle jobba den kvällen. Efter mycket spånande (5 sekunder) kläckte jag den givna idéen att alla Trekkers naturligtvis skulle tycka det var kul om jag hade på mig uniform den här gången också. Eftersom mitt ego då (som nu) inte visste några begränsningar såg jag det som givet att det skulle vara två av mig i bild, samtidigt! Double the fun!

Uniformen tror jag för övrigt att jag fick låna av Jörn Engström så - tack Jörn!

Inspelningen var inte särskilt komplicerad, det har alltid varit fast kamera i Programkontrollen (Hallåstudion), så det var bara en fråga om att tajma alltihop någorlunda mot...öh...mig själv.
Efterredigeringen var minimal, bara lite jox med ljudet och att göra holo-versionen av mig lite lätt genomskinlig.

Resultatet blev, tycker jag, bättre och roligare än den första påan - mycket eftersom jag här fick spela rollen av både mig själv som tillskruvad hallåa och dessutom någon slags kusin till akutläkarhologrammet i Voyager - fast ännu drygare.

Tråkigt nog hände något med det här VHS-bandet under sina år på en hylla så ljudet är bitvis rejält krattigt. Men, jag tror det nödvändigaste går fram. Hoppas du gillar't.

1 kommentar:

Anonym sa...

Underbart! Tack för att du gjorde denna påa tillgänglig för oss trekkers. Jag kommer ihåg den från tiden då VOY visades och jag har den inspelad på VHS innan det aktuella avsnittet. Alltid kul att se den och jag gillar när man tar skaparglädjen till nya nivåer, som jag tycker att du gjorde här. Nu kan jag även länka till den och visa den för andra vänner runt om i landet. Tusen tack! :)