OBS!

Observera att bloggen inte är kopplad till, eller officiell för, SVT. Åsikter och tankar är mina egna och privata.

måndag 28 november 2011

Gubbsjuka

Jag har, som vanligt, en ny serie på gång. En liten pärla, som vanligt även där kan man säga. Det som också, tyvärr, är som vanligt är att den är befolkad av gubbar, gubbar och åter gubbar.

För, märk väl, våra inköpare gör sig alltid måna om att köpa in serier där man tänker på jämlikhet och dylika frågor. De ställer också frågor till distributörerna - varför kan det inte lika gärna vara en tjej som har huvudrollen? eller Måste det handla om smink och killar bara för att det är tjejer i huvudrollerna?
Det är därför man sällan, men heller inte aldrig, ser serier som bekräftar könsstereotyper i SVTB. Det är säkert också en stor anledning till att så många föräldrar aktivt väljer bort andra barnkanaler, men nu börjar jag ändå halka in på ett annat spår än vad som först var tänkt.

Tillbaka till min nya serie. Doc Eureka heter den och handlar om en liten figur som reser runt i tid och rum för att bevittna och berätta om olika tekniska genombrott och banbrytande uppfinningar. Såsom hur cykeln kom till, eller tejp eller silkesväv osv.

Hur som helst, dessa resor i historien brukar oftast landa på en manlig uppfinnare eller forskare - vilket väl historiskt sett är korrekt. Utan att mena något illa med det så har väl fler "Eureka-ögonblick" kommit till på grund av män - eller så är det ett fall av att historien tillfaller den som skriver den, vad vet jag?

Icke desto mindre satt jag och tittade igenom rollistan med en av de anställda på dubbfirman som lite kallt, och utan att mena något särskilt med det, sa "Tja, det är ju inte så många tjejer i den här serien".
Och just den kommentaren fick mig att tänka, och säga "Nä, det har du rätt i. Men...ska inte den där lilla huvudpersonen, den där mysko rymdgubben eller vad han nu är för nåt vara en tjej då?"

Och så blir det nu. Den konstiga lilla rymdvarelsen som är vår guide genom historien, alltså den som kallas Doc Eureka, är från och med nu en kvinna istället för en man som det är i original.

Bara så du vet att vi tänker på sånt. Också.

Inga kommentarer: