OBS!

Observera att bloggen inte är kopplad till, eller officiell för, SVT. Åsikter och tankar är mina egna och privata.

onsdag 20 oktober 2010

Lång introduktion till kort recension av Predators

Jag har länge lekt med tanken om att skriva korta, kärnfulla, recensioner, utan allt onödigt dravel som man ibland känner att man måste dra till med för att framstå som initierad/erfaren/kunnig och en "bra skribent". För - handen på hjärtat - det enda man som läsare vill veta är väl så fort som möjligt om en film är bra eller inte? Just det.

Men för att kunna ge en hel bild så måste det finnas parametrar. Plus och minus, bra eller anus, yiha eller nada om du så vill, utefter någon slags grund. Tidigare har man sett punkter som skådespel, regi, scenografi, kostym osv. Jag anser att en ytterligare aspekt behöver tas med i beräkningen - om man gillar genren sen innan eller inte. Därför kommer jag i fortsättningen att dela upp mina recensioner i "Ja" eller "Nej" och inte dela ut något specifikt betyg. Det lämnar liksom inget utrymme för tveksamheter eller gråzoner. Antingen gillar jag det eller inte.

Man slipper också, i just det här fallet, långa utläggningar om tidigare filmer, skådisval osv osv.

Så....vad tycks? Ja, det blev en onödigt lång introduktion till det hela men såhär är förutsättningarna framöver och här är första resultatet. Kommentera gärna, det är gratis.


Gillar jag;

Genren: Ja
Skådespelet: Ja
Regin: Ja
Dialogen: Ja
Manuset: Ja

Rekommenderar jag den till andra? Ja.


Fotnot: Predators visas för närvarande på bio i Svea Rike.

Inga kommentarer: