OBS!

Observera att bloggen inte är kopplad till, eller officiell för, SVT. Åsikter och tankar är mina egna och privata.

onsdag 13 oktober 2010

The mix

Kommer du ihåg den där serien som jag har bloggat om förut här och här?
Jamen va fint!

Arbetet går verkligen framåt nu, igår var jag på dubbningsstudion och fick för första gången höra ett färdigmixat avsnitt. Med andra ord är alla nivåer justerade, bakgrundsljud och effekter intrimmade och så vidare. 14 avsnitt är helt klara, jag valde att titta på det första - eftersom det är det avsnitt jag sett flest gånger förut.

Jag blev mäkta imponerad. Av många saker förstås men främst av hur fantastiskt duktiga skådespelerskorna som ger röst åt de tre huvudrollsinnehavarna är. De är bara så otroligt duktiga de här tjejerna! Replikskiftena är briljanta, tonen och tilltalet likaså. Det har man förstås översättningen att tacka för också och man får absolut inte glömma de magiskt skickliga tekniker som kan trolla med spakar och reglage, men icke desto mindre - skådespelet är helt briljant.

Ett tag kände jag till och med att det nästan blev bättre än originalet, särskilt en av tjejerna som i original säger mer eller mindre alla sina repliker på samma sätt och i samma ton. Här har hon kommit till liv och fått känslomässiga yttringar i talet. Vissa sekvenser i avsnittet glömde jag till och med bort att det faktiskt var dubbat - jag!

Hela projektet börjar alltså närma sig klarstatus, ska bli väldigt kul att få berätta mer ingående vad serien heter, vilka som medverkat och när sändning blir. Jag tror mycket på den här serien och att den bör och kan tilltala en hel del unga tjejer i 11-15-års åldern.

Inga kommentarer: