OBS!

Observera att bloggen inte är kopplad till, eller officiell för, SVT. Åsikter och tankar är mina egna och privata.

fredag 18 juni 2010

Jämställdet

Många, många, gånger har jag retat upp mig på att det är så få filmer och TV-serier som handlar om kvinnor (och som inte blir klichefestivaler). Nu har jag fått det bekräftat och samtidigt ett recept på en liten formel man kan applicera på en film eller tv-serie för att se om den är jämställd.

Det är den utmärkte manusförfattaren John August som i ett inlägg på sin blogg uppmanar alla manusförfattare att ställa sig tre frågor om sina manus;

1. Finns det två eller fler kvinnliga, namngivna, karaktärer?
2. Pratar de med varandra?
3. Om de pratar med varandra, pratar de om något annat än en man?

Detta är det så kallade Bechdel-testet som fått sitt namn efter tecknaren Alison Bechdel.

När jag skickade ut den här länken till mina kollegor här på inköp var den en av dem som berättade att för henne, som dokumentärinköpare, är det näst intill omöjligt att hitta dokumentärer om kvinnor. Även kvinnor gör, tydligen, dokumentärer om män.

Tittar man på barnprogram så får jag också en känsla av att de flesta barn-serier handlar om pojkar. Hurra för Kalle, Wibbly Gris, Kipper, Nicke Nyfiken, Rorri osv. I och för sig är vi nog mer jämställda på Barnkanalen än många av våra konkurrenter. Vi har ju också Olivia, Lata Lucy, Zoe Kezako och några till. Extra bra är det förstås när serier som handlar om flickor inte automatiskt betyder att de gör specifikt flickiga saker. I byggare Bob finns ju dessutom Wilma som är klart jämlik med Bob och det är också bra.

Inga kommentarer: