OBS!

Observera att bloggen inte är kopplad till, eller officiell för, SVT. Åsikter och tankar är mina egna och privata.

onsdag 2 juni 2010

Recension: Död snö

Eller som en visst komikergäng brukade säga: And now for something completely different.

Död Snö är en norsk film om ett gäng norska läkarstudenter som åker på påsklov till en stuga som ligger i tjottahejti uppe bland de norska fjällen. Där stöter de på....ja vadå egentligen?

Enligt alla uppgifter jag läst, och vad de själva säger i filmen, så handlar det om nazi-zombies...men jag håller inte med. Jag återkommer till det.

Tillbaka till andra stycket och du förstår att jag gillar det här - A for effort om man säger så. Tyvärr är det inte mycket mer jag gillar med den här filmen, vilket är så synd eftersom det kunde blivit så bra.

Det största problemet är alltså själva zombiesarna, som inte är några traditionella zombies - och det menar jag inte bara för att de är gamla nassar, utan för att de besitter intelligens och kan prata! Ett ännu större problem ligger i vad som motiverar dem att göra det de gör.

Traditionella zombies har bara ett mål - att äta levande människor. De är inte onda, de är bara som en bakterie som äter allt i sin väg. Men i Död snö har man skrivit in något slags syfte till varför nazombiesarna gör det de gör. Det hintas om att de jagar upp de medverkande för att de stoppat på sig en gammal skatt som nazombiesarna robbade med sig en gång för länge sen.

Men! Det förklarar inte varför de har ihjäl tre personer som omöjligt kan ha någon del av skatten på sig, eftersom de inte var med när den hittades. Kalla mig puritan men jag tycker nog att man i det här fallet skulle ha löst detta dilemma lite snyggare. Gjort en "Evil Dead" (som också refereras till flitigt i filmen) och låtit kidsen hitta skatten för att i och med det väcka de döda nassarnas vrede. Då hade motivationsproblemen varit bortblåsta och även ökat ungdomarnas
motivation till att överleva och kanske rent av gett lite insider-intriger - det hade varit mumsigt!

Som det är nu har också filmen lite svårt att bestämma sig för om den ska vara splatterkomedi eller seriös skräckis. Hade man tagit splatterkomedi-konceptet ett steg längre här hade det också blivit...bättre i alla fall.

Men, som sagt, A for effort och det är kul att norrbaggarna ändå fått ihop en hyfsat habil rulle.

2 av 6

Ps Onyanserat tyckte bättre om filmen och har tre andra, öhm, tips? Ds

Inga kommentarer: