OBS!

Observera att bloggen inte är kopplad till, eller officiell för, SVT. Åsikter och tankar är mina egna och privata.

måndag 14 december 2009

Recension: Star Trek (2009)

Tack JJ Abrams. Tack för att du blåst nytt liv i den franchise som alltid legat mig varmast om hjärtat. Tack för att du återställt mitt förtroende för framtiden, både filmens och världens.

Star Treks bästa ögonblick har, för mig, alltid inneburit någon form av tidsresa/paradox. Och här har vi ”a doozy” kan man lugnt säga, hela den verklighet och den canon vi trekkers så stenhårt nött in i våra nördighetsvalv formligen skjuts skiten ur och det är alldeles fantastiskt.

Jag har några småinvändningar;

* När man ändå bestämt sig för att göra om, hade vi inte kunnat förskonas en (visserligen väl utförd) ryskt dialekttalande Pavel Chekov?

* Det var nästan för mycket action. Jag hade kunnat tänka mig att ta bort två, kanske tre, actionsekvenser – särskilt den med Kirk på en isplanet kändes inte nödvändig alls.
Detsamma gäller biljakten i början, den hade inte behövt vara så...frenetisk.

* För mitt största problem med filmen krävs en SPOILERVARNING!
Faktiskt...besegrar de ju inte skurken. Visst, de lyckas spränga hans skepp, men i och med att han var från framtiden och lyckas ändra det förflutna så har de inte ställt saker till rätta. Det var det enda som INTE kändes Star Trek i hela filmen.

Men på det stora hela - tuffare, skönare, roligare, bättre Star Trek – mycket väl värd att se.

Inga kommentarer: