OBS!

Observera att bloggen inte är kopplad till, eller officiell för, SVT. Åsikter och tankar är mina egna och privata.

onsdag 16 december 2009

I've watched the watchmen

Det första jag bör säga är att jag är ett sjuuuuukt stort fan av den grafiska romanen.
Världens genom tiderna bästa grafiska roman ska jag kanske tillägga, i alla fall i mitt tycke.

Och, med risk för att spoila något för någon (ha! vem försöker jag lura - jag är så otroligt sist på bollen här alltså) så fick jag inget märkligt monster, men det gjorde inget.
De små förändringarna, som ändå är stora förändringar, påverkade inte budskapet, tonen eller slutet.

Det är en underbart stiliserad resa som gång efter annan filmatiserar serierutor från romanen, som gång efter annan lyfter dialog direkt ur den också. Visuellt är den makalös, Zack Snyder vet vad han pysslar med, helt klart. Och det åttiotal jag levde och växte upp i är fantastiskt väl fångat, om än med några små...förändringar här och där.

Ett stort plus att man använt relativt okända skådisar i rollerna också, som alla gör sina jobb med bravur. Extra kul förstås att Malin Åkerman är riktigt bra, djävligt sexig och rejält tuff.

Jag trodde aldrig, vågade aldrig, hoppas att en filmatisering av Watchmen skulle bli så här bra. Jag är väldigt, väldigt, väldigt glad över att den blev det. Se den!

Inga kommentarer: