OBS!

Observera att bloggen inte är kopplad till, eller officiell för, SVT. Åsikter och tankar är mina egna och privata.

fredag 14 maj 2010

Mina sista texter någonsin

Eller "Hallåtexter 17/5 -10, svt2"

Innan själva texterna vill jag ge eventuella fans av Doctor Who som läser det här en liten referens. Tänk dig avsnittet "Silence in the Library" och repliken "Hey! Who turned out the lights!?". Då förstår du lite hur det här känns. När det här sänds, på måndag, finns jag liksom inte längre - som hallåman alltså.

Vad jag ska göra istället? Jamen, det har jag ju redan berättat.

Now, for da shiznitz:

1800
Hej! Henrik Bennetter här! Kanske hörde du mig säga i tisdags att det var min sista kväll som hallåman efter tolv år? Tja, det stämmer fortfarande eftersom det handlade om sista kvällen i bild. Faktum är att jag redan har slutat, eftersom det här är inspelat och detta är den absolut sista kvällen jag gör som presentatör i vare sig ettan eller tvåan. Vad kan då vara mer passande än att som första sista hallåinsats få lite bäver?

1850
Det vet väl alla – att jag är en film- och TV-nörd men när det kommer till frågan om Systrar i Jeans och Gossip Girl, då går jag faktiskt bet. Gör du? Tja, titta på Vem vet mest, om tio minuter.
Det brukar heta att det ”bara säger klick”. Jo, nu gör det det på ett lite annat sätt än du kanske tänker dig.

1855
Om du inte levt som TV-eremit de senaste åren så borde du veta vilken TV-serie som handlar om maffiabossen Tony som börjar gå i samtalsterapi. Om inte annat får du svaret i Vem vet mest, om fem minuter. Närmast blir det nyheter.

1900
Tareq ska inte bara lägga rabarber på lite rabarber ikväll, han ska göra mat på’t också och nu vattnas det redan i munnen på mig. Få lite härligt syrlig sötma du med i Trädgårdsfredag, om en halvtimme.
Vet inte om du har hört det men jag har, efter tolv år som programpresentatör, slutat. Det här är ju en inspelning. Och tydligen är jag inte den enda eller snarare det enda som säger hejdå den här veckan.

1930
Redan för tre tusen år sen reste svenskar på charter till Medelhavet. Nä, det är såklart grovt förenklat och tillskojat för sån är jag men det är icke desto mindre intressant. Se själv i Vetenskapens värld, om en halvtimme.
Nu kan ni få kolla in Pernilla Månsson-Colts häck, hon har en rätt rejäl kup-storlek också.

2000
Tio av Sveriges semifinalkonkurrenter i Eurovision Song Contest lyssnas på och kritiseras strax i SVT24, medan ettan tittar på ett allt annat än lyckligt kungligt äktenskap och det i Kunskapskanalen pågår, sen en halvtimme, vetenskapligt tema om Hjärnans liv och hur illa vi anpassat samhället efter vår förmåga.
Här får jag förmånen att för sista gången i min programpresentatörskarriär få lämna över till Vetenskapens värld som tittar in i både framtiden och forntiden.

2100
Det blir som vanligt fotbollskväll ikväll med total om inte rent övermänsklig koll på vad som är vad och vad som har hänt i fotbollsvärlden, om en halvtimme.
Närmast blir det nyheter.

2130
Det är ju väldigt kul för oss svenskar med brittiskor som döps till Philippa men oftast får sina namn förkortade och istället kallas ”Pippa”. Ännu roligare blir det när nu den doktor vi pratar om heter Pippa Moore och är orolig för masturbationsfaktorn. Se själv i Jämna plågor, om en timme och en kvart.
Vilka faktorer som är relevanta för Fotbollskväll har jag inte en aning om, det är det vi har programledare och experter till.

2200
Sista delen av The War, med atombomb å allt, startar strax i Kunskapskanalen, samtidigt som två människor med noll social kompetens träffas i kufiska komedin Örn möter Haj i ettan.
Här är ”Rör mig inte din feta djävla flata” ett exempel på otrevligheter som en ny patient strör omkring sig i kvällens Jämna plågor, om fyrtiofem minuter. Närmast Sportnytt.

2245
Sitarmaestron Ravi Shankar fyllde nyligen 90 år, det hindrar honom inte från att dra på turné med sin yngsta dotter, alltså Anoushka, som följer sin i sin fars Sitar-fotspår. Lyssna själv i Veckans konsert från igår, om en halvtimme.
Nu till andra delen av Jämna plågor, satirserien som i mångt och mycket improviseras fram av dess tre kvinnliga stjärnor och författare, men det visste du säkert redan.

2315
Missade du Agenda igår? Jag gjorde det. Eller snarare, jag kommer att göra det. Det här är ju en inspelning gjord i fredags så det blir någon slags tidsparadox här... Ja, hur som helst, Vill du se Agenda – gör det när som helst i SVT Play eller om en timme här i tvåan.
Innan Veckans konsert vill jag gärna tipsa om tisdagens Kobra där det kommer handla om bland andra Norah Jones och hennes kärleksballad till sin hund. 21 å 30 imorron. Varför jag tipsar om det? Tja, om du inte redan vet det så kommer det bli nästan pinsamt uppenbart om ungefär femtiofyra sekunder från nu.

2415
Det var 2001 som Agenda började sändas här i tvåan, på den tiden var Lars Brorduktigsson, förlåt Adaktusson programledare. Innan dess hette det fördjupande nyhetsprogrammet Åtta dagar å leddes av Erik Arnér. Varför berättar jag det då? Jo för att exemplifiera att under mina tolv år som programpresentatör så har det blivit en del olika program å programledare. Och nu ska jag, för sista gången, lämna över till Agenda. Visserligen reprisen från igår, men ändå.

2500
Normalt sett såhär i sista hallåinsatsen för kvällen/natten brukar jag tipsa om något program som ska gå imorron, men inte den här gången. Nu vill jag istället säga hejdå, precis på samma sätt som jag gjorde i bild i ettan i tisdags. Det här är nämligen min absolut sista kväll som programpresentatör, efter tolv år på jobbet – jag började i maj 1998.
Det har varit väldigt roligt, så tack för att du har stått ut med mig. Hoppas också att jag någon gång har fått dig att haja till eller skratta men framför allt se ett program du inte hade tänkt se och att du dessutom tyckte det programmet var bra – det är allt en programpresentatör önskar sig. Det här är Henrik Bennetter som hoppas du får ett långt, lyckligt och framgångsrikt liv. För sista gången någonsin vill jag önska er alla – natti-natti.

4 kommentarer:

Lasse (samma Lasse som häromdagen) sa...

Näää, hörru... Inte de sista texterna någonsin väl? Vi kan väl få lite insiderinfo om vad som kommer på barnprogramsfronten?

(Note to self; måste skaffa barn snart för att ha en bra ursäkt...)

Nonsensakuten sa...

SVT 2 behöver precis såna här godbitar (en bäver, Pernillas häck och kupstorlekar) för att lyfta tittarmässigt. Tack för den här tiden. Jag kommer att sakna dina presentationer.

Henrik Bennetter sa...

Tack! Vad gör man inte för att få folk att flina...?

Hannah sa...

Oh, Doctor Who-referenser kan man aldrig få för många av, inte när man är så nördig som jag är i det ämnet iaf =) Lycka till med ditt nya projekt, det kommer säkerligen att bli hur bra som helst!