OBS!

Observera att bloggen inte är kopplad till, eller officiell för, SVT. Åsikter och tankar är mina egna och privata.

tisdag 11 maj 2010

Slutord

Eller "Hallåtexter tis 11/5 -10, svt1"

17.55
Före seriestarten av Godnatt älskade kan du få koll på till exempel Armeniens, Azerbadjans och Danmarks bidrag till Eurovision Song Contest, klockan 20.
Det var under kung Karl den tolftes tid som Sverige nådde sin höjdpunkt som militär stormakt. Vi tar en närmare titt på den tiden i Gokväll, om tjugo minuter.
Närmast Sportnytt.
(21 sekunder)

18.15
Före Godnatt älskade kommer vi titta på de första låtarna i semifinal två, alltså samma semifinal som Anna Bergendahl tävlar i för Sverige. Inför Eurovision Song Contest, klockan 20.
Vet inte om du känner till det men ikväll är faktiskt min sista kväll i rutan som programpresentatör eller hallåman om du så vill. Så då är det ju lite kul att jag får lämna över till min gamle vän och mentor Joakim med att en sista gång göra en usel ordvits om hans efternamn, han är ju trots allt en sång-Vogel.
(30 sekunder)

19
Tisdag den tjugofemte maj är den första semifinalen i vilken Sverige inte tävlar. Anna kommer sjunga om sitt liv i den andra semifinalen den tjugosjunde maj och vill du lyssna in dig på några av hennes konkurrenter och dessutom höra vad Christer Björkmans expertpanel tycker – då kan du göra det om en timme. Själva finalen av Eurovision Song Contest går lördagen den tjugonionde maj. Närmast nu blir det nyheter.
(24 sekunder)

20
Strax:
10 saker du bör veta om bantning, ja – titeln säger allt, börjar strax i Kunskapskanalen. SVT24 ger dig en ny chans att se fredagens Så ska det låta, medan tvåan träffar Jesper som i dubbel bemärkelse ska försöka lägga grunden till ett nytt vägval i livet.
Här blir det uppladdning inför Eurovision Song Contest och Anna Bergendahls semifinalkonkurrenter, strax!

Bildhallå:
Ikväll får vi en berättelse, inte om autism, utan om en familj som gjorde något galet – som reste halvvägs runt jorden i jakten på ett mirakel. En otrolig, fantastisk och vacker dokumentär i vår Dox-serie – Hästpojken, om två timmar.
Du såg väl trailern för Eurovision Song Contest nyss också hoppas jag, den tjugofemte och tjugosjunde maj blir det semifinaler, själva finalen är den tjugonionde maj. Det finns för övrigt ett baltiskt land som INTE har vunnit Eurovision Song Contest. Men i år...kanske. Om du vill veta vilket land jag pratar om och hur låten låter...tja, då behöver du faktiskt inte vänta särskilt länge alls.
(43 sekunder)

21
Ja se där, en till serie som jag aldrig mer kommer att påannonsera – eftersom det här är min sista kväll i TV-rutan. Men strunt i det nu.
Eller nä, förresten, strunta inte i det – för innan jag slutar så är jag väldigt glad över att lämna dig med den kanske mest inspirerande och fantastiska dokumentär jag någonsin har sett – nämligen Hästpojken. Jag säger inte mer än så, du måste se den – för din egen skull.
Om en timme.
Det är också kul att få starta den serie som nu ska gå igång, men som faktiskt inte kommer att gå tre veckor i rad – eftersom det blir semifinal i Eurovision Song contest mellan del två och tre men det lämnar jag till mina kollegor att berätta mer om när det blir aktuellt.
(41 sekunder)

22
Det är inte så konstigt att kommissarie Erik Winter har rätt svår dödsångest men det kan ju alltid bli...värre. Missade du femte delen igår, se den ikväll, om en timme och trettiofem minuter.
För visst kan det alltid bli värre. Och sen ännu värre. Vi ska nu få inblick i ett liv kantat av svårigheter, smärta, och stora mängder panikångest. Men så en dag, av en slump, skulle ett tillgivet föräldrapar få den första ledtråden till vad de kunde göra för att hela den son
de älskar så högt.
(38 sekunder)

23.35
Tisdag den tjugofemte maj är det alltså den första semifinalen i vilken Sverige inte tävlar. Anna kommer istället sjunga om sitt liv i den andra semifinalen den tjugosjunde. Själva finalen går, oavsett om Anna tar sig dit eller inte, lördagen den tjugonionde maj.
Och den hade det varit min uppgift att påannonsera, om det nu inte hade varit för det faktum att det här är min sista kväll som programpresentatör här i ettan. Och det här är min sista insats någonsin i bild.
Därför vill jag bara säga hejdå – och tack! Tack för att ni stått ut med mig i tolv år, för det är faktiskt så länge jag har hållit på med det här, nästan på dagen till och med. Det var i maj 1998 jag började.
Jag...vet inte riktigt vad mer jag ska säga. Annat än att lämna över till Kommissarie Winter, som börjar lite längre tillbaka i tiden än -98.
(50 sekunder)

0035
Jodå, jag vet vad jag sa före Kommissarie Winter, att det var det sista programmet jag skulle påannonsera under mina tolv år som hallåman, och det stämmer fortfarande – eftersom det var det sista jag skulle påa i bild här i ettan. Som röst blir ni inte riktigt av med mig än, ni kommer höra den på måndag också om ni tittar på tvåan då.
Men vi skippar det nu. Jag vill ju så väldigt gärna tipsa om en film som går här inatt. En film så bra att komikerikonen Bill Murray erbjöd sig att göra den gratis – bara han fick vara med. Wes Anderssons Rushmore. Fem över två.
Nu är det dags för att mig att för all tid ta farväl av ettan, ha det så bra och lycka till i livet hörni! Här är Bubblan.
(46 sekunder)

Inga kommentarer: