OBS!

Observera att bloggen inte är kopplad till, eller officiell för, SVT. Åsikter och tankar är mina egna och privata.

måndag 24 maj 2010

We are the robots

Första dagen på min andra vecka som Projektledare i vardande fick jag göra ett besök i det som kallas "Roboten" - det vill säga den plats där man går och hämtar arbetsmaterialet som ska dubbas, eller versioneras som väl är den mer korrekta termen.

Rolf, som är head-honcho i Roboten, är en riktig sköning. En riktig eldsjäl som varit länge i företaget men inte tappat den minsta bit glöd. Han talar passionerat om både brandsläcknings-system och hur lätt det är att fastna med fingret i kläm på en inte helt säker lucka.

Exakta siffror och statistik kan vi lämna därhän men just nu finns omkring tvåtusen band i roboten. Det mesta är digi-beta, stora och små, men även tvåtums-band som väger rätt många kilo per styck kan man få upp. En del ska digitaliseras en del bara...sparas.

Hur som helst är det en kul och lite kufisk apparat, det känns lite som det måste kännas att kliva in i ett riksarkiv. Tio meter höga rader av hyllor fyllda av lådor som är fyllda med band som är fyllda med TV av alla de slag.

Vad jag gör här? Jo, här hämtar jag det som är arbetsmaterial, går med det till dubbningsfirma som lägger svenska ljudspår (men behåller originalet på andra kanaler). Sen returneras det hit där det så småningom digitaliseras, alltså läggs på fil, och sen sänds.

Det är, enkelt och väldigt snabbt förklarat, det som numera är mitt jobb. Detaljerna kommer jag att fylla i efter hand.

Inga kommentarer: