OBS!

Observera att bloggen inte är kopplad till, eller officiell för, SVT. Åsikter och tankar är mina egna och privata.

måndag 8 juni 2009

Okej, jag hade tvåa i matte men...

...till och med jag märkte att det var något som inte stämde med valresultatet igår.

Om du går till SVT:s sida för valet och sen klickar på "SVT:s valredovisning" så kommer du, med min hjälp, att förstå en märklig sak:

Vänsterpartiet förlorade ett mandat, Junilistan förlorade (alla) tre - 1+3 = 4 mandat
Miljöpartiet, Folkpartiet och Piratpartiet ökade med varsitt - 1+1+1 = 3 mandat

Så vart tog det sista mandatet vägen? Jo, det var någonting som jag satt och grubblade på hela kvällen igår och hela dagen idag men nu har jag fått förklaringen.

Förr hade Sverige 19 mandat i EU-parlamentet, numera har vi 18. Går Lissabonfördraget igenom, däremot, så får vi tjugo. Och när jag ändå är inne på det så vill jag citera Denzel Washingtons rollfigur från Philadelphia:

Explain it to me like I was a three-year-old: Vad är Lissabonfördraget och vad går det ut på?

Hur som helst. Jag röstade i alla fall och det kändes bra. Hoppas du gjorde det också.

1 kommentar:

Bitte sa...

Sorry, där går jag bet. Efter flera år som aktiv inom politiken som ung, känns det som om jag gjort min insats... Men när jag var som mest i gasen hängde jag med i ALLT! Var som en jäkla svamp. Känner mig inte alls lika allmänbildad nu för tiden. Känner heller inget tvång att vara det. Vilket nog hänger ihop med att jag inte bryr mig om vad andra tycker och tänker på samma sätt som för 25 år sen ;-)