OBS!

Observera att bloggen inte är kopplad till, eller officiell för, SVT. Åsikter och tankar är mina egna och privata.

tisdag 9 juni 2009

The trouble with tribb...jag menar PS3:or

Kort update: FAIL

(Mer utförlig update efter det gamla inlägget)


Det här är egentligen ett inlägg för alla(?) er som, precis som jag, en dag upptäcker att det inte finns något hörlursuttag på TV:n.

I mitt fall blev detta högaktuellt eftersom jag letat efter ett sätt att kräma på volymen när jag sitter och spelar lite Fallout 3 eller Dead Space på PS3:an (vissa kvällar när sonen gått och lagt sig och frun antingen inte är hemma eller pratar i telefon med någon tjejkompis).

Det har nämligen inte gått. Till PS3:an kan man visserligen ansluta både USB- och Bluetooth-hörlurar, men det visar sig vara endast för att kunna höra medspelares prat om du kör online-spel - du får inget spelljud överhuvudtaget. Uppmaningen, från forum och annat, har istället varit att ansluta till hörlursuttaget på TV:n. Eller surroundsystemet. Men det har jag alltså inte haft vare sig av.

Så jag tog helt enkelt kontakt med LG:s support och ställde frågan "Hur ansluter jag hörlurar till min 42pc55?" Svaret visade sig vara någorlunda enkelt. Så pass enkelt att jag inte trodde på det och frågade igen, lite mer utförligt den här gången. Och sen en tredje gång, så supporten tröttnade uppenbarligen på min enfald och ringde upp mig! Det kallar jag service!

Lösningen är den här. För tydligen är det så att oavsett om man har sin PS3, eller annan utrustning, kopplad via hdmi så skickas ljud via den AV-ingång du pluggar in denna adapter i.

Jag har inte hunnit pröva det än, jag vågar inte lyfta ner skärmen själv från väggen och dessutom är jag orolig att kontakten är för tjock/lång för att få plats mellan väggen och skärmen - i så fall får jag skaffa ytterligare en adapter.

Jag återkommer..........nu!

Jo, såhär blev det. På första scart-uttaget jag provade fick jag bara brus. När jag satte adaptern i andra scart-uttaget fick jag ljud! Men bara från TV:n och det gick inte heller att reglera volymen i lurarna.

Hur jag än trixade med inställningar på TV:n och PS3:an så kom det inget PS3-ljud i lurarna.

Och, mycket riktigt , det visade sig att jag hade haft anledning att tvivla på svaren från LG:s support. När jag ringde tillbaka till dem idag, onsdag, och förklarade över telefon så blev svaret "Nä, just det - det är ju en digital signal som går via hdmi och den kan inte omvandlas till en analog som går till scart".

Fuck.

Det verkar alltså som att jag antingen skaffar surround-system ELLER hörlurar som har inbyggd DA-omvandlare...för bortåt 650 dollar. Jippi.

Det blir nog ett surroundsystem. Så småningom.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Tja. du spelar ps3 på en LG 42pc55?
Hur funkar det? det bränner inte fast nå konturer på bildenskärmen/TVn?
Har hört att man ser konturer efter att man haft på text tv i nån minut och min kompis vill ha en PS3 men vågar inte köra det på sin LG 42pc55.
om du har en LG 42pc55 så skriv gärna och berätta om det funkar bra eller om det bränner fast konturer.

Henrik Bennetter sa...

Hej antte!

Jajamän, spelar ps3 på 42pc55 och det funkar finfint. Naturligtvis är det så att vissa konturer "bränner" fast, även när man bara kört lite text-tv, men det försvinner lika fort. Precis som med alla plasma-skärmar är det bäst att inte låta den stå på frysbild en längre tid. Om jag behöver pausa så ser jag då till att slå av TV:n (om jag inte vet hur lång pausen blir). Annars finns det en vittvätt-funktion i menyn på 42pc55 - som alltså bränner bort inbränning eller vad man ska säga.
Har inte haft några problem över huvud taget.