OBS!

Observera att bloggen inte är kopplad till, eller officiell för, SVT. Åsikter och tankar är mina egna och privata.

fredag 3 april 2009

Hur vi (jag) jobbar

Det kan tyckas trökigt, banalt och rent av fånigt. För de flesta, vill säga, men jag vet att ni är ett gäng därute som undrar - hur jobbar egentligen ett hallå?

Tja, såhär ungefär:

Kort sagt kan man säga att en kväll i rutan föregås av en dags (kontorstid) jobb, men jag ska dryga ut svaret lite - jag kan ju ta mina aktuella kvällar som exempel.

Jag ska alltså jobba lördag och söndag 4-5/4 i rutan. Min arbetsvecka började då i onsdags med att titta på svt2:s program, göra research och skriva manus för puffar och påannonser. Blir man klar med svt2 så börjar man med svt1 och jobbar i kronologisk ordning.

Nu, fredag morgon, är det dags för inspelning av dessa hallåinsatser. Allting i svt2 är med andra ord förinspelat (det har varit så i ett par år nu). svt1 är direktsänt - det vill säga om du ser en presentatör i bild i svt1 så är det direktsänt. Allting efter midnatt är (generellt sett) förinspelat också i svt1.

När så inspelningen är klar, typ en timme senare, så är inte vårt arbete med dessa Röstlineuper (som insatserna i tvåan numera kallas) färdiga. Lite småändringar görs nämligen alltid under inläsningen så det måste korrigeras i manusen, manus som vi sen sparar ner i en gemensam mapp som också sändningsredaktörerna kommer åt.

Sändningsredaktörerna är de som "bestämmer" i Programkontrollen (PK), alltså därifrån programmen och våra insatser sänds och de behöver ha koll på vad vi säger och hur långa de olika insatserna blivit (det är för övrigt något man brukar komma överens om före).

Så när det är sparat och vi dessuom konstaterat att det vi spelat in har kommit in i systemet på rätt sätt och allt är grönt och klart, tja...då släpper man svt2. Helt, kan man säga. Med reservation för att det kan vara bra att kolla så att inte aktualitetsprogram ändrat sitt innehåll.

2 kommentarer:

Andreas Climent sa...

Intressant, kul att veta hur ni jobbar!

Patrik sa...

Håller med Andreas. Spännande. När börjar du med studiebesök? :)